• Imprimeix

Vicepresident Aragonès: “Avui recuperem la gestió pública de l’aigua”

La Diputació Permanent del Parlament convalida el Decret Llei per a la creació de la nova ATL pública. Es dona un pas més per crear l’ens públic que gestionarà la xarxa d’abastament d’aigua en alta per a 5 milions d’habitants de 140 municipis de Catalunya.

01/08/2018 13:08
Fotografia de la Planta Dessalinitzadora del Llobregat

Fotografia de la Planta Dessalinitzadora del Llobregat

“Avui recuperem la gestió pública de l’aigua”, ha sentenciat el vicepresident del Govern i conseller d’Economia, Pere Aragonès, en el si de la Diputació Permanent del Parlament, que avui s’ha reunit per convalidar el Decret llei de creació de la nova ATL pública, un gestor directe que adopta la forma d’entitat de dret públic i controlat per la Generalitat de Catalunya i la ciutadania. Aragonès ha recalcat la importància de recuperar una “infraestructura vital pel país i, sobretot, per a l’àrea on es concentra la major part de població de Catalunya”. 

El Parlament de Catalunya ha convalidat avui el Decret llei 4/2018, de 17 de juliol, pel qual es crea l’Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat, una entitat 100% pública que gestionarà la xarxa d’abastament d’aigua del sistema Ter-Llobregat per a 5 milions de persones de 140 municipis de Catalunya. La Diputació Permanent del Parlament ha validat la creació de la nova ATL amb 14 vots a favor, 1 en contra i 7 abstencions. 

Després de la convalidació de la nova ATL pública per part del Parlament, s’haurà de constituir formalment i nomenar el seu consell d’administració. Cal tenir en compte, no obstant, que la plena operativitat no es produirà fins el moment de la liquidació final del contracte anul·lat. En aquest sentit, el Govern de la Generalitat de Catalunya va crear el passat 17 de juliol la Comissió Assessora en el procés de liquidació de l’antic ens d’abastament i que està integrat per representants dels departaments de la Presidència, el de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda, i el de Territori i Sostenibilitat, aquest últim responsable de la liquidació final del contracte.

 

Data límit, 1 de gener del 2019 

El vicepresident ha explicat que la tramitació d’urgència “respon a la voluntat del govern que la Generalitat pugui disposar en la major brevetat d’un gestor propi i públic de les instal·lacions que són de la seva titularitat, i que l’assumpció directa de la prestació del servei es produeixi, com no podria ser de cap altra manera, sense afectar la seva regularitat i continuïtat”. L’objectiu és la nova ATL estigui operativa, com a molt tard, l’1 de gener de 2019. 

 

Control públic i participació ciutadana 

El consell d’administració de la nova ATL estarà integrat de forma exclusiva per representants dels departaments de la Generalitat amb competències en relació amb el cicle de l’aigua, com salut, administració local, economia i aigua. 

L’Agència Catalana de l’Aigua serà qui s’encarregui del seu control i supervisió, en la seva condició d’administració hidràulica de Catalunya i d’autoritat que exerceix les competències de la Generalitat de Catalunya en matèria d’aigües. 

Amb l’objectiu de reforçar la transparència i la participació ciutadana, es preveu l’entrada de dos vocals nous en representació de la ciutadania, cadascun dels quals serà designat per l’organització social més representativa d’entre les entitats de defensa dels consumidors i del medi ambient dins l’àmbit territorial de la prestació del servei d’abastament d’ATL. 

 

Sostenibilitat en el preu de l’aigua 

El Decret Llei que avui s’ha convalidat inclou també les mesures que permeten anul·lar l’increment de la tarifa d’ATL que es va haver de tramitar per al 2018 en aplicació del plec de la concessió anul·lada.

 Així, el Decret Llei estableix que des de l’1 de gener del 2018 i fins que no s’aprovi la nova tarifa aplicable per part del nou ens públic, l’increment de la tarifa serà exactament el mateix que es va aplicar el 2017, és a dir, zero. 

En aquesta línia d’aplicar criteris sostenibles en la gestió de la nova ATL pública, un dels objectius prioritaris del nou consell d’administració serà,  un cop iniciï la seva tasca,  analitzar i prendre les decisions pertinents per garantir la viabilitat i l’estabilitat financera del nou ens púbic d’abastament.